Bli medlem i BAS-intressenternas Förening (BAS)

Vill din redovisnings- eller revisionsbyrå vara uppdaterad och vara med och påverka?

Ett viktigt mål för BAS är att BAS-kontoplanen faktiskt används på ett sätt som gör att det automatiskt blir rätt i bland annat bokslut, årsredovisning, deklarationer och statistikrapportering.  Som hjälp att hamna rätt finns BAS stödlitteratur. BAS-kontoplanen i kombination med stödlitteraturen kallas för BAS-konceptet.

I digitaliseringstider pratas det alltmer om BAS-konceptets betydelse. BAS driver ett projekt för att förbättra kvaliteten i olika rapportering där BAS-kontoplanen används som källa. BAS driver också ett projekt där konceptet ska digitaliseras för att underlätta och öka användningen av konceptet på ett korrekt sätt.

Ovanstående är exempel där en byrå som är medlem i BAS får information och möjlighet att framföra åsikter i ett tidigt skede. En byrå som är medlem i BAS ligger helt enkelt i framkant. Något som kan nyttjas i den egna affärsverksamheten.

Det är viktigt att BAS-konceptet löpande uppdateras. Ett sätt som ditt företag kan bidra på är att göra som andra företag redan gjort och bli medlem i BAS.

För 5 000 kronor per år får företaget, utöver att vara med och framföra åsikter samt stötta utvecklingen av BAS-konceptet:

  • Rätt att delta på årsmöte (ej rösträtt)
  • Rätt att delta på föreningsmöten med information om verksamheten och aktuella frågor
  • Ett exemplar av tillgänglig version av Bokföringsboken och Bokslutsboken
  • Efter styrelsens beslut bli marknadsförd på BAS webbplats med egen logga
  • Rätten att själv marknadsföra att företaget är medlem i BAS

BAS överväger också att i framtiden bjuda in till särskilda möten där aktuella frågor för redovisnings- och revisionsbyråer föredras.

Vill ditt företag bli medlem i BAS fyller du i ansökan på BAS webbplats. En bra motivering är att företaget använder BAS-kontoplanen och vill stötta BAS-konceptets framtida utveckling.

Fyll i din ansökan under oktober månad så tas din ansökan upp på medlemsmötet i november. De 20 första ansökningarna får också ett exemplar av 2024 års tryckta versioner av Bokföringsboken och Bokslutsboken. Böckerna kommer från och med 2025 endast att finnas digitalt.